Μια ματιά στην Αθήνα μέσα από το πολύτιμο ψηφιακό αρχείο el.travelogues.gr του Ιδρύματος Λασκαρίδη
Athene vel Minerva,1493, SCHEDELL, Hartmann.
Από την ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόνο πενήντα εικόνες από τις χιλιάδες και είναι αρκετές για να καταλάβει ένας επισκέπτης τον τόπο του. Γεωγραφικές ιστορικές, πολιτικές και πολιτισμικές πληροφορίες, όλες αυτές είναι ελεύθερες στους χρήστες στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος Λασκαρίδη TRAVELOGUES - ME TO BΛΕΜΜΑ ΤΩΝ ΠΕΡΙΗΓΗΤΩΝ.
Η ιστοσελίδα αυτή του Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη προβάλλει, για πρώτη φορά, εμπεριστατωμένα και τεκμηριωμένα το σύνολο σχεδόν του εικονογραφικού υλικού που προέρχεται από περιηγητικές εκδόσεις.
Τα εισαγωγικά κείμενα για την κάθε περιοχή -έτσι όπως αυτή παραδίδεται από τα ίδια τα τεκμήρια (κείμενα και εικόνες) των περιηγητών σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιωτικού ρεύματος-, τα κείμενα με τα οποία παρουσιάζεται η κάθε περιηγητική έκδοση, όπως και η κριτική θεώρηση του περιεχομένου της, ο εντοπισμός του εικονογραφικού θέματος στον γεωγραφικό χάρτη και οι πολλαπλές δυνατότητες θεματικής αναζήτησης καθώς και ποικίλες διαδραστικές ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ καθιστούν ουσιαστικά, την ιστοσελίδα αυτή, πανόραμα της περιηγητικής εικονογραφίας για τον ευρύτερο χώρο, όπου έδρασαν και οι Έλληνες, στη διάρκεια των πέντε τελευταίων αιώνων.
H Αθήνα αρχίζει να διαφαίνεται σαν σταθμός, σπάνια επιθυμητός, στους δρόμους των ταξιδιωτών του 16ου αιώνα. Και ως τον 17ο αιώνα παρέμεινε ένας χώρος περισσότερο ζωντανός στη σκέψη των λογίων της Δύσης, που από την Aναγέννηση και μετά ενέκυψαν περισσότερο στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φιλοσοφία και αργότερα στην αρχαιο-ρωμαϊκή τέχνη.
Γύρω στα 1674-75 η Aθήνα εισέρχεται αιφνιδιαστικά στην ευρωπαϊκή συνείδηση με τα πρώτα λεπτομερειακά τοπογραφικά σχεδιαγράμματα της πόλης και με το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον που αλληλοτροφοδοτείται με σχετικές δημοσιεύσεις.
Η ιστορία της απεικόνισής της, μια ιστορία που δε σταμάτησε λεπτό μέσα στους αιώνες να ασκεί γοητεία σε κάθε επισκέπτη, έχει αρχίσει.
Η ιστοσελίδα αυτή του Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη προβάλλει, για πρώτη φορά, εμπεριστατωμένα και τεκμηριωμένα το σύνολο σχεδόν του εικονογραφικού υλικού που προέρχεται από περιηγητικές εκδόσεις.
Τα εισαγωγικά κείμενα για την κάθε περιοχή -έτσι όπως αυτή παραδίδεται από τα ίδια τα τεκμήρια (κείμενα και εικόνες) των περιηγητών σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιωτικού ρεύματος-, τα κείμενα με τα οποία παρουσιάζεται η κάθε περιηγητική έκδοση, όπως και η κριτική θεώρηση του περιεχομένου της, ο εντοπισμός του εικονογραφικού θέματος στον γεωγραφικό χάρτη και οι πολλαπλές δυνατότητες θεματικής αναζήτησης καθώς και ποικίλες διαδραστικές ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ καθιστούν ουσιαστικά, την ιστοσελίδα αυτή, πανόραμα της περιηγητικής εικονογραφίας για τον ευρύτερο χώρο, όπου έδρασαν και οι Έλληνες, στη διάρκεια των πέντε τελευταίων αιώνων.
H Αθήνα αρχίζει να διαφαίνεται σαν σταθμός, σπάνια επιθυμητός, στους δρόμους των ταξιδιωτών του 16ου αιώνα. Και ως τον 17ο αιώνα παρέμεινε ένας χώρος περισσότερο ζωντανός στη σκέψη των λογίων της Δύσης, που από την Aναγέννηση και μετά ενέκυψαν περισσότερο στην αρχαία ελληνική γραμματεία και φιλοσοφία και αργότερα στην αρχαιο-ρωμαϊκή τέχνη.
Γύρω στα 1674-75 η Aθήνα εισέρχεται αιφνιδιαστικά στην ευρωπαϊκή συνείδηση με τα πρώτα λεπτομερειακά τοπογραφικά σχεδιαγράμματα της πόλης και με το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον που αλληλοτροφοδοτείται με σχετικές δημοσιεύσεις.
Η ιστορία της απεικόνισής της, μια ιστορία που δε σταμάτησε λεπτό μέσα στους αιώνες να ασκεί γοητεία σε κάθε επισκέπτη, έχει αρχίσει.
Athens, 1675, GUILLET André Georges
Άποψη της Αθήνας, 1682, WHELER, George
Κυψέλη στον Υμηττό, 1682, WHELER, George
Φανταστική απεικόνιση της Αθήνας, 1545, GERBELIUS, Nicolas
Άγαλμα του Αχιλλέα, 1556, THEVET, André
Αναπαράσταση μνημείου, πιθανότατα του ρωμαϊκού ωδείου στην Αθήνα, 1675, GUILLET André Georges
Χάρτης της Αθήνας με τα σημαντικότερα μνημεία και άλλες αρχαιότητες, 1688, CORONELLI, Vincenzo.
Άποψη της Αθήνας με αναφορά στην ανατίναξη του Παρθενώνα από τον Φραγκίσκο Μοροζίνι, 1688, CORONELLI, Vincenzo.
Η Ακρόπολη από τα βόρεια, 1688, CORONELLI, Vincenzo.
Χάρτης της ακτής της Αττικής με την Αθήνα, τον Πειραιά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού Κόλπου, 1687, CORONELLI, Vincenzo.
Μαρμάρινο λιοντάρι που ο Φραγκίσκος Μοροζίνι μετέφερε από τον Πειραιά στη Βενετία, 1695,
FANELLI, Francesco .
Άποψη της Αθήνας από τα βορειοανατολικά και ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τους Βενετούς, τον Σεπτέμβριο του 1687, 1695, FANELLI, Francesco .
Προσωπογραφία του Φραγκίσκου Ατζαγιόλι γιου του Νέριου, φλωρεντινού δούκα των Αθηνών, 1695, FANELLI, Francesco
Δακτυλιόλιθος με προτομή της Αθηνάς, 1761, PACIAUDI, Paolo Maria .
Θραύσμα γλυπτού με παράσταση καθισμένης ανδρικής μορφής από την Αθήνα, 1761,
PACIAUDI, Paolo Maria
Χάρτης της αρχαίας Αθήνας και του Πειραιά, 1832, BARTHÉLEMY, Jean Jacques.
Άποψη του Παρθενώνα, 1832, BARTHÉLEMY, Jean Jacques.
Η πύλη της Αθηνάς Αρχηγέτιδος στην Αθήνα (Παζαρόπορτα), 1808, J. Stuart et N. Revett .
Η Βιβλιοθήκη του Αδριανού από το σπίτι του προξένου της Βρετανίας Νικόλαου Λογοθέτη, 1808,
J. Stuart et N. Revett .
Γενική άποψη της Αθήνας, όπου σημειώνονται τα κυριότερα μνημεία και αξιοθέατα, με τη Σαλαμίνα, την Αίγινα και τις ακτές της Πελοποννήσου στο βάθος, 1808, J. Stuart et N. Revett .
Ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος στον Ιλισσό, 1808, J. Stuart et N. Revett .
Τα Προπύλαια από τα δυτικά. Απεικονίζεται ο Οθωμανός στρατιωτικός διοικητής (Ντισντάρ αγάς) που προσέρχεται μαζί με έναν δερβίση. Στα δεξιά, διακρίνεται Έλληνας που κρατείται στη φυλακή, 1830, COCKERELL, Charles Robert .
Μαρμάρινη επίστεψη επιτύμβιας στήλης από την Αθήνα, που βρισκόταν στην κατοχή του Αυστριακού προξένου Γκρόπιους (Gropius), 1830, COCKERELL, Charles Robert .
Σχέδια για την εικοστή δεύτερη χαμένη μετόπη της νότιας πλευράς του Παρθενώνα. Η μετόπη μας είναι γνωστή μόνον από τα σχέδια του J. Carrey (1674), 1830, BRÖNDSTED, Peter Oluf .
Μετόπες από τη νότια πλευρά του Παρθενώνα, με σκηνές Κενταυρομαχίας, 1830,
BRÖNDSTED, Peter Oluf
Το Χορηγικό Μνημείο του Λυσικράτη (Φανάρι του Διογένη), το οποίο λειτουργούσε ως βιβλιοθήκη της μονής των Καπουτσίνων, 1830, DODWELL, Edward .
Ερείπια, πιθανότατα της στοάς του Αττάλου, 1819, DODWELL, Edward .
Στήλη με την επιγραφή "ΚΛΑΥΔΙΑ ΠΡΕΠΟΥΣΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΥΨΙΣΤΩ", 1819, DODWELL, Edward
Άποψη του Φαληρικού όρμου, 1819, DODWELL, Edward .
Η Ακρόπολη όπως φαίνεται από την οικία του Προξένου της Γαλλίας κ. Fauvel. Του Louis Dupré.
Ελληνικός γάμος στην Αθήνα. Του Louis Dupré.
Ο ναός του Ολυμπίου Διός και ο Ιλισσός. Χαλκογραφία από έκδοση του Ed. Dodwell.
Μελέτη των γλυπτών του Παρθενώνα. Ανατολικό αέτωμα. Σχέδιο του Louis Dupré, αντίγραφο από σχέδιο του Jacques Carrey.
Αθηναία γυναίκα. Του Louis Dupré.
Η Αθήνα από τα Τουρκοβούνια. Χαρακτικό από έκδοση του Ed. Dodwell.
Το Ωδείο του Ηρώδη του Αττικού (Ηρώδειο), 1829, WILLIAMS, Hugh William .
Άποψη της Αθήνας, 1829, WILLIAMS, Hugh William .
Άποψη της Αθήνας από τον λόφο του Φιλοπάππου (Λόφος των Μουσών), 1829,
WILLIAMS, Hugh William
Προτομές του Θεμιστοκλή, του Μιλτιάδη, της Ασπασίας και του Περικλή, 1827,HORNER, Johann Jakob
Άγαλμα της Ίριδος από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John .
Η Δήμητρα και η Περσεφόνη από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John
Η Άρτεμις από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα, 1837, BURROW, Edward John .
Εικονογράφηση για το ποίημα του Λόρδου Βύρωνα "The Curse of Minerva": Ο Παρθενώνας, 1849
Εικονογράφηση για το ποίημα "The Maid of Athens": Η Τερέζα Μακρή, πλατωνικός έρωτας και ποιητική μούσα του Λόρδου Βύρωνα κατά την παραμονή του στην Αθήνα, 1849 .
Αθήνα. Η Καμαρόπορτα (Πύλη του Αδριανού) και οι στύλοι του Ολυμπιείου Διός. Δυτική άποψη (μετά το 1834), PEYTIER, Eugène .
Άποψη της Αθήνας από την Ακαδημία, κοντά στον Κολωνό, 1882, WORDSWORTH, Christopher
Η Αθήνα από τον Ιλισσό, 1842, WRIGHT, George Newenham .
Ο ναός του Ηφαίστου (Θησείο) στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς και η Ακρόπολη από τα βορειοδυτικά, 1889, CABROL, Elie.
Η Ακρόπολη από τον δρόμο προς την Καισαριανή, 1919, BAUD-BOVY, Daniel, BOISSONNAS Frédéric.
Όλο το υλικό προέρχεται από το ψηφιακό αρχείο http://el.travelogues.gr/ Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχολια σας ...